جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آشنایی با انواع سرپیچ لامپ

فهرست مطالب

آیا فکر می‌کنید تنها فایده انواع سرپیچ لامپ، رساندن انرژی الکتریکی به لامپ است؟ خیر کیفیت و کارایی سرپیچ باعث افزایش یا کاهش طول عمر لامپ می‌شود!

در این محتوا در بلاگ سایروکس راجع‌به پرکاربردترین و متداول‌ترین سرپیچ‌های لامپ می‌خوانید. کاربرد هر سرپیچ را می‌خوانید و با تبدیل سرپیچ و کاربرد آن آشنا می‌شوید. با خواندن این محتوا تنها در 7 دقیقه با سرپیچ‌های متداول و پرکاربرد آشنا شوید.

آشنایی با کاربرد و انواع سرپیچ لامپ

انواع سرپیچ لامپ برای رساندن انرژی الکتریکی به لامپ و نگه داشتن لامپ در حالت آویز کاربرد دارد. از طرفی هم می‌دانید که سرپیچ‌ها تاثیر زیادی در عملکرد و طول عمر لامپ دارند. سرپیچ طبق مدل و نوع لامپ انتخاب می‌شود.

کلاهک، سیلندر سرپیچ، حلقه رزه و کنتاکت های اتصال اجزای سرپیچ هستند.

از لحاظ جنس سرپیچ‌ها از باکالیت یا از چینی و سرامیک تولید می‌شود. باکالیت پلاستیک فشرده‌ای است که مقاومت بالایی در برابر جریان الکتریکی و حرارت دارد.

از طرفی سرپیچ چینی و سرامیک مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت دارد. و در مکان‌های سرپوشید و بسیار گرم کاربرد دارد. همچنین سرپیچ سرامیکی در حباب‌ها و قاب نگهدارنده لامپ هم استفاده می‌شود.

خب حالا بعد از خواندن این تعریف سراغ بررسی انواع سرپیچ موجود در بازار برویم.

سرپیچ سری E؛ پرکاربردترین سرپیچ

سرپیچ سری E یکی از پرکاربردترین و پرفروش‌ترین سرپیچ‌های لامپ است. حرف E از مخترع لامپ یعنی ادیسون گرفته شده است و عدد کنار این حرف، قطر سرپیچ بر اساس میلی‌متر است. هر سرپیچ از خانواده E کاربرد خاصی دارد.

برای مثال سرپیچ E5 برای لامپ‌های تزئینی و چراغ چشمک زن استفاده می‌شود. در مقابل سرپیچ E40 برای چراغ‌های صنعتی و توان بالا استفاده می‌شود. لامپ‌های حبابی که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود هم از E27 استفاده می‌کند.

آشنایی با سرپیچ سری E

خانواده سری E حدود 11 یا 12 نوع سرپیچ دارد، اما سرپیچ‌های E27 ،E14 و E40 پراستفاده‌ترین سرپیچ‌های E هستند. این سرپیچ‌ها در لامپ‌های ال ای دی و فلورسنتی یا CFL کاربرد زیادی دارد.

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای سرپیچ سری E در لامپ ال ای دی است. برای آشنایی کامل با لامپ LED و انواع لامپ ال ای دی مقاله لامپ ال ای دی چیست؟ را بخوانید.

سرپیچ G و GU یا سرپیچ سوزنی و استارتی

سرپیچ‌های سوزنی هم کاربرد فراوانی دارند و به نام‌های G و GU در بازار شناخته می‌شوند. سرپیچ نوع G، تک پین و سرپیچ نوع GU، دو پین است. عدد که بعد از حرف‌ها گذاشته می‌شود بیانگر فاصله دو پین از هم بر حسب میلی‌متر است. از پرکاربردترین‌های این سری از سرپیچ‌ها G4 ،G9 ،G12 ،GU24 هستند.

آشنایی با سرپیچ G و GU

بیشتر بخوانید: حتما می‌دانید یکی از کاربرد اصلی سرپیچ در لوستر است. اما خرید لامپ لوستر چه نکاتی به جز توجه به سرپیچ لوستر دارد؟ در مقاله راهنمای خرید لامپ لوستر، 6 نکته اصلی خرید لامپ لوستر را برای شما آماده کرده‌ایم.

سرپیچ دو شاخه برای ایجاد نور به کمک پریز

سرپیچ دوشاخه در انتهای خود دو شاخه‌ای برای متصل شدن به پریز دارد. با اتصال این دوشاخه و گذاشتن لامپ در سرپیچ لامپ روشن می‌شود. این سرپیچ کاربرد و فروش زیادی دارد برای مثال می‌توان یک شب خواب ساده با این سرپیچ و لامپ حبابی نوری ایجاد کرد.

سرپیچ پریزی ساده و کلید دار

سرپیچ دو شاخه کلید دار

سرپیچ دوشاخه کلید دار دارای دو شاخه و کلیدی برای کنترل جریان الکتریکی دارد. پس لازم نیست آن را از پریز جدا کنید تا لامپ خاموش شود. این سرپیچ کاربرد زیادی در بخش صنعتی دارد چون گاهی نیاز به نور دائمی نیست. از این سرپیچ و یک لامپ برای روشنایی موقت استفاده می‌شود.

سرپیچ سقفی و دیواری

این سرپیچ‌ها مخصوص اتصال به دیوار و سقف تولید می‌شوند. تا کار نصب انواع لامپ را به سقف و دیوار را انجام دهید. انواع مختلفی از سرپیچ دیواری و سقفی تولید می‌شود که قیمت متفاوتی هم دارند. سرپیچ‌های که از ریموت یا کلید استفاده می‌کنند هم بالاترین قیمت را دارند. سرپیچ سقفی و دیواری در راهرو و راه‌پله‌ها کاربرد دارد.

سرپیچ لامپ پایه دار با ظاهری ساده اما زیبا

این سرپچ از متریال مختلفی مثل فلز استیل و پلاستیک تولید می‌شود. به این سرپیچ، سرپیچ آویز لامپ هم می‌گویند و به دلیل ظاهر زیبا و مینیمال به جای چراغ دیواری یا لوستر هم استفاده می‌شود. در سرپیچ آویز لامپ فیلامنتی و ادیسونی هم متصل می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با لامپ فیلامنتی مقاله لامپ فیلامنتی چیست؟ را بخوانید.

سرپیچ پایه دار و سرپیچ ادیسونی

سرپیچ ادیسونی با طراحی کلاسیک

سرپیچ ادیسونی هم مانند سرپیچ پایه دار است اما با این تفاوت که از کناف برای محافظت از سیم در طراحی استفاده می‌شود. همچنین طراحی بسیار زیباتری دارد و به همین دلیل در رستوران و کافه‌ها کاربرد دارد.

این سرپیچ سایز و انواع مختلفی دارد و قیمت آن بستگی به سایز و متریال استفاده شده دارد. این سرپیچ با فلزها و رنگ‌های مختلفی تولید می‌شود.

در سرپیچ‌های ادیسونی استفاده از لامپ ادیسونی و فیلامنتی باعث ایجاد هارمونی و زیبایی منحصر به فرد می‌شود.

ترکیب لامپ فیلامنتی یا ادیسونی با سرپیچ آویز ادیسونی که از E27 هم استفاده می‌کند واقعا جلوه محشری دارد.

سرپیچ ریموت دار برای کنترل هوشمند لامپ

سرپیچ ریموت دار برای کنترل از راه دور یا پشت موانع و دیوار لامپ کاربرد دارد. این سرپیچ بیشتر در خانه هوشمند (BMS) استفاده می‌شود اما در خانه معمولی هم قابل استفاده است. بسته به مدل قیمت و فاصله‌ای که قابلیت خاموش یا روشن کردن لامپ را دارد متغیر است.

آشنایی با سرپیچ ریموت دار

سرپیچ چندتایی جایگزینی برای لوسترها در محیط کم نور

سرپیچ چندتایی برای روشنایی همزمان چندین لامپ کاربرد دارد. این سرپیچ دارای صفحه‌ای است که چندین سرپیچ روی آن مونتاژ شده است. سرپیچ چندتایی دارای تنوع تعداد سرپیچ در صفحه خود است. این سرپیچ در محیط‌های کم نور که امکان استفاده از لوستر نیست، استفاده می‌شود.

سر پیچ چندتایی چیست؟

سرپیچ گریف دار لامپ

سرپیچ گریف دار دارای قطعه‌ای است که به شکل دو پیچ (گریف) ساخته می‌شود و در دو طرف سرپیچ قرار می‌گیرد. این سرپیچ بیشتر برای نصب لامپ دیواری کاربرد دارد یا در لوسترها و یا حباب‌های تزئینی استفاده می‌شود.

سرپیچ رکورددار و سرپیچ گریف دار چیست؟

سرپیچ راکورد دار

در بخش انتهایی سرپیچ قطعه‌ای خاص و دارای رزوه با رنگ زرد به نام رکورد استفاده می‌شود. و برای نصب سرپیچ و لامپ روی چراغ‌های دیواری و لوسترها کاربرد دارد. این نوع از سرپیچ معمولا از باکالیت است و بیشتر در لوستر کاربرد دارد.

تبدیل سرپیچ برای رفع نیاز به مدلی دیگر از لامپ

در زمانی که سرپیچ و لامپ از یک نوع نیستند مجبور به استفاده از تبدیل سرپیچ هستیم. تبدیل E14 و E27 کاربرد و فروش بیشتری دارد. برای مثال لوستری داریم که از سرپیچ E14 استفاده می‌کند. اما ما نیاز به نور بیشتر و لامپ با توان بالاتر داریم. در اینجا به بازار می‌رویم و یک تبدیل E14 به E27 خرید می‌کنیم. و لامپ شمعی دکوراتیو خود را با یک لامپ با توان بالاتر تعویض می‌کنیم.

تبدیل سرپیچ چیست و چه کاربردی دارد؟

با تبدیل سرپیچ دیگر نیاز به تعویض سرپیچ یا لوستر نیست. حتی تبدیل یک سرپیچ به دو سرپیچ (حتی بیشتر) هم داریم که چندین لامپ را روشن کنیم.

انواع سرپیچ‌های لامپ از سری E و G تا تبدیل سرپیچ‌ها

وظیفه رساندن انرژی الکتریکی و همچنین نگهداری از لامپ بر عهده انواع سرپیچ لامپ است. همچنین کیفیت و کارایی سرپیچ باعث افزایش یا کاهش طول عمر لامپ می‌شود!

در این مقاله با انواع سرپیچ‌های لامپ آشنا شدید. و دانستید که پر استفاده‌ترین سرپیچ از خانواده E است. و همچنین با تبدیل سرپیچ و کاربرد آن آشنا شدید. آیا باز هم سوالی راجع‌به انواع سرپیچ لامپ در ذهن خود دارید؟ لطفا در بخش دیدگاه سوالات، نظرات و تجربیات خود را برای سایروکس ارسال کنید.

تمامی گروه محصولی سایروکس دارای گارانتی برای تضمین کیفیت هستند. مدت زمان گارانتی کلیه لامپ‌های LED سایروکس، 12 ماه و کلیه ریسه و چراغ‌های LED سایروکس 24 ماه از زمان خرید است.

جهت خرید مستقیم لامپ led، ریسه ال ای دی و چراغ به صورت کلی و عمده با شماره 02188565788 تماس بگیرید. همچنین برای خرید تکی محصولات به صفحه نمایندگی سایروکس مراجعه کنید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.elementor-posts-container .elementor-post{ padding:12px !important; }