جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تفاوت نور سفید یخی و مهتابی

تفاوت لامپ سفید و مهتابی و آفتابی

فهرست مطالب

آقا رنگ آفتابی، مهتابی یا نچرال کدوم رو می‌خواید؟ اینجاست که کمی سردرگم شده‌اید، نه؟! تفاوت نور سفید یخی و مهتابی را یک بار برای همیشه بدانید! البته کاربرد هر رنگ نور، لامپ ال ای دی و رنگ آفتابی هم برای انتخاب درست شما در این صفحه وجود دارد.

در این مقاله در بلاگ سایروکس راجع‌به تفاوت نور سفید، مهتابی و آفتابی اطلاعاتی کسب می‌کنید. ابتدا با دمای نور با واحد کلوین آشنا می‌شوید تا در انبوهی از اسم‌های تولیدکنندگان که برای نور لامپ گذاشته‌اند، گیر نکنید. سپس با سه رنگ نور اصلی یعنی آفتابی، مهتابی و سفید یخی آشنا و کاربرد هر کدام را متوجه می‌شوید.

با خواندن این محتوا تا انتها یک بار برای همیشه با رنگ نور آشنا شوید و تفاوت نور سفید یخی، مهتابی و آفتابی را کاملا درک کنید.

دما یا رنگ نور؛ تفاوت نور سفید یخی و مهتابی

رنگ نور انواع لامپ‌ها را بر اساس دمای نور یا رنگ نور با واحد کلوین (K) مشخص می‌کنند. این آزمایش به کمک جسم سیاه رنگی مانند پلاتین که هیچ نوری را منعکس نمی‌کند، انجام می‌شود. پلاتین تمام نور را به خود جذب می‌کند و کم کم با توجه به گرم شدنش از خود در دماهای مختلف نور منتشر می‌کند. به همین دلیل به رنگ نور دمای نور هم گفته می‌شود.

دمای رنگ نور (CCT)، خنک یا گرم بودن، نور را مشخص می‌کند. اگر دمای رنگ نور پایین باشد، به سمت رنگ زرد یا نارنجی (نور گرم) می‌رود. اگر CCT یا دمای نور بالا باشد به سمت سفید یا به صورت علمی‌تر آبی (نور سرد) می‌رود.

دما یا رنگ نور چیست؟ تفاوت نور سفید یخی، مهتابی و آفتابی

حال با توجه به تعاریف خوانده شده متوجه شدید که رنگ نور بر اساس دمای رنگ با واحد کلوین مشخص می‌شود. 3 رنگ نور اصلی آفتابی، مهتابی و سفید یخی برای لامپ‌‌های ال ای دی وجود دارد. دمای پایین‌تر از 3000 تا 3300 کلوین رنگ گرم یا آفتابی است. دمای رنگ نور بالاتر از 5000 تا 6500 k رنگ نور مهتابی است. و نور سفید صدفی، رنگ نور بین آفتابی و مهتابی با 3300 تا 5000 کلوین است.

در تعریف دیگر در محدوده بالاتر از 4000 کلوین رنگ سفید و سرد است و در محدوده پایین‌تر از 3000 کلوین رنگ زرد و آفتابی است.

بهترین رنگ نور توسط لامپ ال ای دی ساطع می‌شود، پس شناخت این لامپ الزامی است. برای خواندن راجع به چیستی، تاریخچه، مزایا و انواع لامپ LED، مقالۀ لامپ ال ای دی چیست؟ را بخوانید.

تفاوت نور سفید یخی و مهتابی یا حتی آفتابی در دمای رنگ نور، کاربرد و اثرات آن‌ها است. در ادامه به کاربرد و بررسی دقیق‌تر هر رنگ نور می‌پردازیم.

انواع رنگ نور به همراه کاربرد هرکدام

همان‌طور که خواندید، رنگ نور 3 رنگ، آفتابی، مهتابی و سفید یخی را شامل می‌شود. تفاوت بین تفاوت نور سفید یخی، مهتابی و آفتابی در دمای رنگ نور و همچنین کاربرد آن‌ها است. البته سایروکس لامپ‌های رنگی با رنگ نور آبی، زرد، سبز و قرمز را ساخته است. سایروکس در حال حاظر لامپ ال‌ ای‌ دی حبابی 9 وات رنگی را تولید می‌کند.

انواع رنگ نور لامپ LED چیست؟

رنگ نور آفتابی؛ نوری برای آرامش و استراحت

لامپ آفتابی یا White Warm با کد اختصاری WW روی کارتن‌های لامپ نشان داده می‌شود. لامپ آفتابی دمای نوری با محدوده کمتر از 3000 تا 3300 کلوین و نور گرم دارد. این نور گرم با توجه به اینکه به زردی می‌زند، تداعی کننده نور خورشید است. به دلیل شباهت زیاد به نور غروب خورشید این رنگ نور باعث افزایش آرامش می‌شود.

کاربرد نور آفتابی برای هتل‌ها، اتاق خواب، بیمارستان‌ها و حتی اتاق نشیمن است. علاوه بر احساس آرامش نور گرم آفتابی طبق نظر روانشناسان، باعث برانگیخته شدن احساسات حاظرین می‌شود.

دمای رنگ آفتابی چه کاربردی دارد؟

لامپ‌های آفتابی به نام‌های سفید گرم، نور آفتابی یا لامپ نور گرم هم معروف هستند.

مهم‌تر از رنگ نور میزان لومن است که کیفیت لامپ را تعیین می‌کند. برای آشنایی با لومن مقاله شدت نور چیست؟ را بخوانید.

رنگ نور مهتابی؛ رنگ شبیه به ماه برای ایجاد انرژی

لامپ مهتابی یا Day Light با نماد DL با دمای رنگ بیشتر از 5000 تا 6500 کلوین، نشاط آور است و باعث افزایش انرژی می‌شود. رنگ لامپ سفید شبیه به ماه یا مهتاب است به همین دلیل به آن مهتابی می‌گویند. البته این رنگ نور شبیه با نور یک روشنایی یک نیم روز در یک روز صاف و بدون ابر هم هست.

دمای رنگ مهتابی چیست و چه کاربردی دارد؟

لامپ مهتابی را به نام‌های لامپ نور روز، white daylight، لامپ سفید هم می‌شناسند. این رنگ نور در کارخانه‌جات، اداره‌ها، اتاق کار، فروشگاه‌ها، واحدهای آموزشی و کتابخانه‌ها کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید: شاید برای باغ یا حیاط خانه و یا کاربرد صنعتی دنبال منبع تولید نور هستید. در این مواقع باید از پرژکتور led استفاده کنید. حال برای خرید مطمئن و دانستن نکات آن مقاله راهنمای خرید پرژکتور ال ای دی را بخوانید.

رنگ نور سفید یخی؛ نور طبیعی روز و ترکیبی از آرامش و نشاط

لامپ نچرال یا سفید یخی (Cool White) رنگ نوری بین آفتابی و مهتابی دارد. دمای رنگ لامپ صدفی 3300 تا 5000 کلوین است و معمولا 4000 کلوین در نظر گرفته می‌شود. لامپ سفید یخی یا نور طبیعی (White Neutral) رنگی ملایم اما پرانرژی دارد. لامپ نچرال در بیشتر مکان‌ها استفاده می‌شود. این لامپ در محیط‌های اداری و صنعتی، محیط‌های آزاد و بدون سقف، نمایشگاه‌ها و واحدهای مسکونی کاربرد دارد.

چیستی و کاربرد رنگ نور سفید یخی یا Cool White

این لامپ را به نام‌های دیگر مثل رنگ نور یخی، سفید یخی، لامپ صدفی، نچرال یا لامپ آفتاب مهتاب می‌شناسند.

تفاوت لامپ سفید و مهتابی در دمای رنگ است این یعنی رنگ نور لامپ سفید یخی میان آفتابی و مهتابی است.

یکی از عیوبی که اگر در سیستم روشنایی باشد، باعث آسیب به چشم انسان می‌شود، فیلکر یا چشمک زدن لامپ است. برای جلوگیری از آسیب به چشم و کاهش خلاقیت! حتما مقاله فیلکر یا چشمک زدن لامپ چیست؟ را بخوانید.

بهترین رنگ نور برای چشم انسان

ابتدا باید بگوییم که از لامپ‌هایی که نور فرابنفش دارند به شدت دوری کنید. چون که سلامت چشم‌ها را به خطر می‌اندازد، بر اساس مقاله بهداشت عمومی (NCBL) محصولات فلورسنت تا 12% بیماری‌های چشمی حاصل از امواج ماوراء‌بنفش را افزایش می‌دهد. لامپ‌های کم مصرف و لامپ‌های رشته‌ای اصلا تمامی لامپ‌های قدیمی از خود فرابنفش یا مادون قرمز ساطع می‌کنند.

بهترین رنگ نور برای چشم انسان

نور لامپ ال ای دی مانند نور طبیعی روز است و فاقد نور فراءبنفش و مادون قرمز است. ما توصیه می‌کنیم برای زمان استراحت از لامپ آفتابی و در زمان مطالعه و کار از لامپ مهتابی استفاده کنید.

ترکیب نور آفتابی و مهتابی یا همان سفید یخی برای جلوگیری از خستگی چشم و همچنین باعث حس بهتر در شما می‌شود.

تفاوت نور سفید یخی، آفتابی و مهتابی

تفاوت رنگ نور در دمای آن‌ها براساس کلوین است، همچنین هر رنگ نور کاربرد خاص خود را دارند. در بین همه این موارد باید بدانید که بهترین رنگ نور توسط لامپ ال ای دی تولید می‌شود. چون لامپ LED فاقد هرگونه امواج نوری مضر برای انسان است.

در این مقاله تمام نکات راجع به تفاوت رنگ نور آفتابی، مهتابی و نچرال را خواندید. همچنین با کاربرد و بهترین رنگ نور برای چشم‌ها آشنا شدید. اگر باز هم راجع‌به تفاوت نور سفید یخی، آفتابی و مهتابی سوالی در ذهن دارید. در بخش دیدگاه سوالات، نظرات و تجربیات خود را برای سایروکس ارسال کنید.

تمامی گروه محصولی سایروکس دارای گارانتی برای تضمین کیفیت هستند. مدت زمان گارانتی کلیه لامپ‌های LED سایروکس، 12 ماه و کلیه ریسه و چراغ‌های LED سایروکس 24 ماه از زمان خرید است.

جهت خرید مستقیم لامپ led، ریسه ال ای دی و چراغ به صورت کلی و عمده با شماره 02188565788 تماس بگیرید. همچنین برای خرید تکی محصولات به صفحه نمایندگی سایروکس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.elementor-posts-container .elementor-post{ padding:12px !important; }