جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

لامپ ال ای دی چیست؟

لامپ ال ای دی چیست؟

فهرست مطالب

لامپ ال ای دی 90% انرژی الکتریکی را تبدیل به نور می‌کند. لامپ ال ای دی چیست؟ روشنایی که علاوه‌بر صرفه جویی در مصرف برق و تبدیل 90% انرژی به نور، حدود 15,000 ساعت عمر مفید دارد!

در این مقاله در بلاگ سایروکس، شما پاسخ سوال لامپ led چیست؟ را می‌خوانید. ابتدا از چیستی، کاربرد و تاریخچه آگاه می‌شوید. سپس سراغ خواندن مزایا و معایب و انواع لامپ ال ای دی می‌روید.

بعد از آشنایی با انواع لامپ led از لحاظ ظاهری و طراحی، سراغ انواع لامپ ال ای دی از لحاظ چیپست یا چیپ داخلی می‌روید. و در نهایت با رنگ نور لامپ led، اجزای داخلی این لامپ فوق کم مصرف آشنا می‌شوید و بعد تفاوت لامپ و چراغ را می‌خوانید.

این مقاله را بخوانید تا هیچ سوالی بعد از خواندن این مقاله جامع در ذهن شما باقی نماند. با خواندن این محتوا از چیستی تا مزایا و از تاریخچه تا انواع و اجزای داخلی لامپ led را بدانید!

لامپ ال ای دی چیست؟ چه کاربرد و تاریخچه‌ای دارد؟

در ساده‌ترین تعریف لامپ ال ای دی (led lamp) از به هم پیوستن یک یا چند LED نیمه رسانا یا دیود نوری تولید می‌شود. لامپ ال ای دی در واقع نوعی از لامپ‌های حالت جامد است. این لامپ حالت جامد از نیمه هادی (نیمه رسانا) برای تولید نور استفاده می‌کند. این یعنی led lamp از عبور جریان الکتریکی از نیمه هادی p-n انرژی الکتریکی را به شکل نور و حرارت منتشر می‌کند.

لامپ ال ای دی چیست؟ و چه کاربرد و تاریخچه‌ای دارد؟
کاربرد و تاریخچه لامپ ال ای دی

لامپ led لامپ فوق کم مصرف جهان است.

کلمه LED مخفف کلمه Light Emitting Diode و به معنی دیود ساطح کننده نور است. موافق هستید کمی راجع‌به فیزیک و علت نوردهی لامپ ال ای دی صحبت کنیم؟

ال ای دی از دو نیمه رسانا P با بار مثبت و N با بار منفی ایجاد شده است. با اتصال منبع برق به دیود، الکترون‌ها از سمت n به سمت حفره‌های p حرکت می‌کنند. با این حرکت محل اتصال پیوند p-n تبدیل به منبع نور می‌شود.

الکترون‌ها انرژی خود را به شکل 90% نور و تنها 10% حرارت تخلیه می‌کنند. روشنایی مکان‌های داخلی و خارجی از کاربرد لامپ ال ای دی است.

در قسمت بعدی تاریخچه لامپ ال ای دی آماده خواندن شما است.

📅 تاریخچه led lamp چیست؟

اولین جرقه اختراع led lamp به کشف پدیده الکترولومینسانس یا تولید نور در اثر عبور جریان الکتریکی توسط هنری جوزف در سال 1907 باز می‌گردد. اولین دیود ساده در روسیه توسط شخصی به نام ولادیمیرویچ لوزف در سال 1927 اختراع شد.

سال 1962 زمان اختراع اولین دیود منتشر کننده نور مرئی توسط نیک هولونیاک جونیور از شرکت جنرال الکتریک بود. هولونیاک با اختراع این دیود و اولین لامپ ال ای دی لقب پدر لامپ led را دارد.

تاریخچه لامپ LED
مخترعین لامپ های led

در سال 1972 جورج کرافورد، ال ای دی‌هایی با بازدهی بالاتر ساخت. جورج کرافود و شرکت شرکت مونسانتو اولین شرکت تولید انبوه لامپ ال ای دی هستند.

بعدها در سال 1979 اولین دیود با نور سفید اختراع شد. و از سال 1993 این فناوری به تولید انبوه رسید.

اولین ال ای دی قابل حمل در سال 2001 به بازار عرضه شد. سپس در سال 2003 اولین ال ای دی با فناوری COB تولید شد.

در بخش بعدی با معایب، کاربرد و مزیت‌های لامپ ال ای دی آشنا می‌شوید.

با معایب و مزایا لامپ ال ای دی آشنا شوید

یکی از مهم‌ترین مزایای لامپ ال ای دی، فوق کم مصرف بودن لامپ ال ای دی است. لامپ ال ای دی 70 تا 80% در مصرف برق صرفه‌جویی می‌کند. led lamp حدود 90% انرژی را تبدیل به نور می‌کند. این یعنی علاوه بر سبک کردن قبض برق شما، پول و انرژی را تبدیل به حرارت نمی‌کند.

عمر طولانی حدود 15,000 هزارساعت و قابلیت کلید زنی بالا، دیگر مزایای لامپ led است. لامپ ال ای دی به سلامت چشم‌ها و محیط زیست آسیب وارد نمی‌کند. نور لامپ ال ای دی ملایم، یکنواخت و مانند نور روز است.

نشریه علمی ساینتیفیک امریکن (scientific American): لامپ ال ای دی به دلیل نداشتن سرب جزء منابع نوری سبز است.

بازدهی نوری led لامپ 50 تا 150 لومن بر وات (lum/watt) است. این یعنی به ازای هر 1 وات 50 تا 150 لومن نور تولید می‌کند.

مزایای لامپ ال ای دی چیست
بررسی مزایای لامپ led

برخی دیگر از مزایای لامپ ال ای دی

سرعت آماده به کار سریع: لامپ ال ای دی بلافاصله بعد از دریافت ولتاژ حدود 20 میلی ثانیه به حداکثر نور می‌رسد.

امکان تنظیم نور: در لامپ‌های ال ای دی با قابلیت دیمر امکان تنظیم شدت نور وجود دارد.

امکان تنظیم زاویه تابش نور: لامپ‌های ال ای دی به راحتی و با تغییر لنز و رفلکتور زاویه تابش متغیر دارند. برای مثال زاویه تابش لامپ حبابی 210 درجه و لامپ قارچی 110 درجه است.

جریان راه اندازی: لامپ ال ای دی برعکس لامپ‌های گازی احتیاج به جریان راه‌اندازی بالا ندارد.

کاهش نور: لامپ‌های قدیمی با استفاده مداوم کاهش قابل توجه‌ای در نور دارند. این در صورتی است که لامپ ال ای دی تنها در زمانی که عمرش به پایان می‌رسد، کمی نور خود را از دست می‌دهد.

اینفوگرافیک مزایای لامپ LED
اینفوگرافیک مزایای لامپ LED

لامپ led با جریان برق شهری ac یا جریان مستقیم باتری یا انرژی خورشیدی سازگاری دارد.
تنها معایب لامپ ال ای دی قیمت بالاتر آن به نسبت دیگر لامپ‌ها است. اما با توجه به مزایای مصرف انرژی پایین و طول عمر بالا این لامپ نه تنها گران نیست بلکه بسیار به‌صرفه است.

فکر می‌کنید این نکات تنها مزایای لامپ ال ای دی است؟ خیر بذای دانستن 11 مزایا و 2 معایب لامپ ال ای دی مقاله مزایای لامپ ال ای دی  را بخوانید.

در بخش بعدی با انواع لامپ led آشنا می‌شویم و با مشخصات لامپ ال ای دی را بیشتر آشنا می‌شویم.

انواع لامپ ال ای دی از نظر ظاهری و طراحی چیست؟

لامپ led انواع مختلفی از نظر طراحی و شکل ظاهری دارد. این عنوان از لحاظ شکل ظاهری و طراحی متفاوت هستند. برخی از تفاوت‌های انواع لامپ led به شرح زیر است.

  • زاویه تابش نور متغیر مثل 110 یا 210 درجه
  • نوع سرپیچ متغیر
  • شکل ظاهری مانند لامپ قارچی یا طرح گل

انرژی ثروت است، لطفا ثروت خود را با استفاده از انواع لامپ ال ای دی حفظ کنید. با استفاده از دیگر لامپ‌ها پول و ثروت خود را تبدیل به حرارت و آسیب چشمی نکنید!

درست است که لامپ led لامپ شماره 1 جهان است ولی خرید لامپ با کیفیت هم دغدغه شماره یک جهان است. برای خرید لامپ با کیفیت، به‌صرفه و بدون هیچ دغدغه‌ای، لطفا مقاله راهنمای خرید لامپ ال ای دی را بخوانید.

در ادامه به بررسی کاربرد، نکات طراحی و انواع لامپ ال ای دی می‌پردازیم.

لامپ حبابی ال ای دی

لامپ حبابی LED بیشتر مصارف خانگی دارد. این لامپ زاویه تابش 210 درجه دارد و رفلکتور آن شبیه حباب است. لامپ حبابی از سرپیچ E27 استفاده می‌کند. لامپ حبابی led معمولا پایین‌تر از 20 وات تولید می‌شوند.

لامپ حبابی در دو رنگ نور آفتابی و مهتابی هستند. البته سایروکس لامپ حبابی رنگی با رنگ نور آبی، زرد، سبز و قرمز تولید می‌کند.

لامپ ال ای دی استوانه‌ ای

لامپ ال ای دی استوانه‌ای زاویه تابش 200 درجه با دو رنگ نور آفتابی و مهتابی دارد. لامپ استوانه ای LED به لامپ حبابی T Shape معروف است. این لامپ از به هم پیوستن چندین ال ای دی در یک رفلکتور استوانه‌ای شکل ساخته می‌شود.

سرپیچ لامپ استوانه‌ای سرپیچ معمولی E27 با قطر 27 میلی‌متر است. این لامپ از توان 20 وات به بالا تولید می‌شود.

لامپ led وات بالا

لامپ وات بالا LED بیشتر در بخش صنعتی کاربرد دارد. این لامپ به شکل استوانه‌ای است و معمولا توان بالای 80 وات دارند. برای مثال سایروکس لامپ وات بالا 80 و 100 وات تولید می‌کند. لامپ وات بالا از سرپیچ E40 با قطر 40 میلی‌متر استفاده می‌کند.

انواع لامپ ال ای دی چیست؟
معرفی انواع لامپ ال ای دی

لامپ لوستری؛ لامپ اشکی led

لامپ ال ای دی شمعی اشکی رفلکتوری شبیه به اشک دارد و به همین دلیل به لامپ اشکی معروف است. لامپ اشکی زاویه تابش نور 250 درجه دارد و در لوستر و لامپ‌های تزئینی کاربرد دارد. لامپ شمعی در دو مدل مات و شفاف با معمولا با توان زیر 10 وات تولید می‌شود.

لامپ شمعی که رفلکتوری شبیه به شمع دارد هم از انواع لامپ لوستری است. لامپ لوستری ال ای دی شمعی یا اشکی، سرپیج E14 دارد.

لامپ هالوژنی led

لامپ هالوژنی بیشتر در دو مدل چیپست SMD و FCOB تولید می‌شود. مدل SMD لامپ هالوژنی زاویه تابش 120 درجه و مدل FCOB زاویه تابش 35 درجه دارد. لامپ هالوژنی سایز برش 8 سانتی‌متر با سرپیچ GU10 (استارتی) تولید می‌شود.

لامپ قارچی یا سفینه‌ای ال ای دی

لامپ قارچی یا سفینه‌‌ای ال ای دی به دلیل ظاهر خود به این نام معروف شده است. لامپ ال ای دی قارچی (Mushroom Led) زاویۀ تابش 110 درجه دارد. در واقع یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های لامپ قارچی، زاویه تابش نور محدود این لامپ است. به دلیل پرتاب نور مستقیم و زاویه نور محدود لامپ قارچی برای نمایش محصول کاربرد دارد. این لامپ در میوه فروشی‌ها، فروشگاه و سوله‌ها استفاده می‌شود و نوع سرپیچ لامپ قارچی E27 است.

انواع لامپ ال ای دی
انواع لامپ ال ای دی

لامپ فورسنتی ال ای دی

لامپ فلورسنتی ال ای دی شبیه به لامپ مهتابی قدیمی ساخته شده است. معمولا لامپ فلورسنتی یا FPL در دو مدل 60 و 120 سانتی‌متر تولید می‌شود. لامپ اف پی ال دارای پایه‌های استاندارد G13 است که در مهتابی‌های قدیمی وجود داشت. این پایه‌ها یک طرفه یا دو طرفه در مهتابی LED قرار می‌گیرد. لامپ ال ای دی فلورستنی کاربردهای خانگی، اداری، تجاری و صنعتی دارد.

لامپ ال ای دی گل

لامپ ال ای دی طراحی بسیار خاص و متفاوت به نسبت دیگر لامپ‌ها دارد. لامپ گل LED رفلکتور شبیه به گل دارد، زاویه تابش نور 130 درجه با پایه E27 است. لامپ گل کاربرد تجاری، صنعتی، خانگی و حتی در سالن‌های پذیرایی و آشپزخانه‌ها دارد.

لامپ زیتونی ال ای دی

لامپ ال ای دی زیتونی با رفلکتوری شبیه به زیتون در واقع جایگزین لامپ گازی است. لامپ LED زیتونی زاویۀ نوردهی 330 تا 340 دارد و با سرپیچ E27 تولید می‌شود، این لامپ مصارف خانگی، صنعتی و اداری دارد.

لامپ فیلامنتی یا ادیسونی ال ای دی

لامپ های فیلامنتی ال ای دی جنبه تزئینی و زیبایی دارد. لامپ فلامنتی شباهت زیادی به لامپ رشته‌ای دارد. لامپ‌ها ادیسونی نوستالژیک و شیک دارند و در لوسترها، دکوراسیون و ویترین مغازه‌ها کاربرد دارد.

اگر کنجکاوید که بدانید لامپ فیلامنتی چیست لطفا همین حالا مقاله لامپ ال ای دی فیلامنتی چیست؟ را بخوانید.

لامپ رنگی؛ متنوع‌ترین لامپ led از لحاظ رنگ نور

لامپ‌های حبابی یا استوانه‌ای معمولا سه رنگ نور، آفتابی، مهتابی و نچرال دارند. اما شاید شما به لامپ‌های حبابی با رنگ مثل آبی نیاز دارید. به همین دلیل لامپ رنگی با رنگ نور آبی، زرد، سبز و قرمز تولید می‌شود. لامپ رنگی سایروکس با زاویه تابش 215 درجه دارد. سایروکس در حال حاظر لامپ ال‌ ای‌ دی حبابی 9 وات رنگی را تولید می‌کند.

لامپ خیابانی ال ای دی

لامپ خیابانی ال ای دی قابلیت جایگزینی با لامپ های HID (متال هالید) را دارد. چراغ ال ای دی خیابانی با طراحی مهندسی مخصوص، راندمان نوری یا بهره نوری 140 لومن بر وات را دارد.

استفاده از لامپ خیابانی سایروکس در سوله و خیابان منجر به صرفه جویی 90% انرژی می‌شود. و باعث کاهش هزینه‌های تعویض و نگهداری با نور یکنواخت و بسیار زیاد به نسب نسل قدیمی می‌شود. لامپ خیابانی سایروکس زاویه تابش 220 درجه دارد و از فناوری smd استفاده می‌کند.

در قسمت بعدی با فناوری smd و cob آشنا می‌شویم.

انواع لامپ ال ای دی از لحاظ چیپست؛ چیپ لامپ ال ای دی چیست؟

لامپ ال ای دی از لحاظ فناوری ساخت یا چیپست به دو نوع لامپ COB و لامپ SMD تقسیم‌بندی می‌شود. در واقعا نسل به نسل ال ای دی‌ها از لحاظ تولید نور و سطح مصرف انرژی از نسل اول ال ای دی‌ها بهینه‌تر هستند.

لامپ اس ام دی SMD چیست؟

در لامپ ال ای دی SMD بدون سوراخ کاری بر روی برد اس ام دی‌ها را لحیم می‌کند. فناوری اس ام دی نسبت به ال ای دی DIP کوچک و مسطح هستند. مدار خروجی این لامپ علاوه بر کوچک بودن ضخامت کمی دارند.

لامپ SMD اس ام دی چیست؟
لامپ SMD اس ام دی چیست؟

لامپ اس ام دی حرارت کمی به نسبت ال ای دی ابتدایی تولید می‌کند. به همین دلیل لامپ‌ها SMD طول عمری بیش از 15,000 هزار ساعت دارند. استفاده از فناوری اس ام دی باعث افزایش کیفیت مونتاژ و کاهش حجم مدار در کنار کاهش قیمت می‌شود.

در این تکنولوژی ساخت با روش نصب سطحی SMT روی برد لحیم کاری می‌شود. اس ام دی‌ها می‌‍توانند 200 تا 500 میلی وات توان داشته باشند.

لامپ ال ای دی COB چیست؟

فناوری COB به هدف بهبود فناوری SMD استفاده می‌شود. لامپ COB از به هم پیوستن چندی ال ای دی در یک ماژول کوچک چند سانتی‌متری ایجاد می‌شود. به صورتی که در صورت روشن شدن تنها یک پنل پر نور دیده می‌شود.

لامپ ال ای دی COB چیست؟
لامپ ال ای دی COB چیست؟

این فناوری برای مجتمع کردن LED ها در یک منبع روشنایی یکتا است. این مدار مجتمع مستقیما، روی برد نصب می‌شود. لامپ COB به نسبت توان مصرفی، حرارت کم با تولید نور بالا دارد.

تفاوت لامپ SMD و لامپ COB چیست؟

تنوع رنگ نور در فناوری SMD به نسبت COB بیشتر است. اما راندمان نور فناوری COB به نسبت SMD بیشتر است. فناوری SMD نور درخشان‌تری دارند اما COB کیفیت نور بالاتر و تولید نور یکنواخت با خیرگی کمتری دارند.

پرتاب نور در فناوری COB بیشتر است اما متاسفانه تک رنگ است. و در آخر هزینه تولید SMD به نسبت COB بالاتر است.

لامپ smd به دلیل پخش نور بازتر برای فضای مسکونی کاربرد بیشتری دارد. لامپ cob نور پخش نور محدودتری دارد و برای دفاتر کار، کافی شاپ و آشپزخانه‌ها کاربرد بیشتری دارد.

تفاوت لامپ SMD و لامپ COB چیست؟
مقایسه لامپ SMD و لامپ COB

رنگ نور لامپ ال ای دی چیست؟ بهترین رنگ نور برای چشم کدام رنگ است؟ برای یافتن پاسخ این سوالات بخش بعدی را بخوانید.

انواع رنگ نور لامپ ال ای دی

نور مهتابی، زرد آفتابی و سفید یخی، 3 رنگ نور اصلی لامپ ال ای دی است. برای تعیین رنگ نور از شاخصی به نام دما رنگ با واحد کلوین (K) استفاده می‌شود.

رنگ آفتابی WW لامپ ال ای دی دمای رنگ 3000 کلوین دارد.لامپ ال ایدی آفتابی برای استراحت و آرامش است.

لامپ ال ای دی مهتابی دمای رنگ 6500K دارد. این رنگ نور نشاط آور و باعث افزایش انرژی می‌شود.

رنگ نور نچرال یا سفید یخی رنگ بین آفتابی و مهتابی است. رنگ نور سفید یخی دمای رنگ 4000 کلوین دارد.

دمای رنگ نزدیک به 3000 کلوین رنگ نزدیک به نور خورشید دارد. رنگ نور زرد یا آفتابی به نور گرم هم معروف هستند. دمای رنگ 4000 نزدیک به نور سفید است و به آن نور سرد می‌گویند.

بهترین نور لامپ برای چشم، نور سفید یخی است. نور نچرال در واقع نوری بین آفتابی و مهتابی است. اکر امکان خرید لامپ نچرال ندارید از ترکیب نور زرد و مهتابی استفاده کنید.

 

انواع رنگ نور لامپ ال ای دی چیست؟
مقایسه انواع رنگ نور لامپ ال ای دی

کدام نور لامپ ال ای دی برای چشم مناسب است؟ نور زرد برای چشم بهتر است یا سفید؟

نور آفتابی و مهتابی برای چشم‌ها مناسب هستند اما بهترین نور رنگ نور نچرال است.

لامپ با نور زرد آفتابی برای اتاق خواب و محل استراحت بهتر است. نور سفید مهتابی باعث افزایش انرژی است چون شبیه به نور روز است. نور مهتابی به نسبت زرد کمی چشم‌ها را بیشتر خسته می‌کند.

البته برند لامپ سایروکس، لامپ‌های رنگی هم تولید می‌کند. این لامپ رنگی دارای رنگ نور آبی، زرد، سبز و قرمز تولید می‌شود. سایروکس در حال حاظر لامپ ال‌ ای‌ دی حبابی 9 وات رنگی را تولید می‌کند.

حالا نوبت به آشنایی با ساختار لامپ ال ای دی رسیده است.

لامپ ال ای دی چه اجزایی دارد؟ معرفی دل و روده لامپ led

به طور کلی لامپ led دارای 5 قسمت اصلی است که اجزای لامپ ال ای دی را تشکیل می‌دهند.

‌1_ بدنه لامپ ال ای دی: بدنه لامپ معمولا از دو قسمت پلاستیکی و آلومینیومی ساخته می‌شود. بدنه پلاستیکی نشکن و نسوز است و برای جلوگیری از برق گرفتکی و تبادل هوا مدار با محیط بیرونی است. و قسمت آلومینیومی یا هیت سینگ برای گرفتن گرمای مدار و انتقال به بدنه پلاستیکی استفاده می‌شود.

2_ حباب یا رفلکتور: حباب یا رفلکتور از جنس پلاستیک نسوز و نشکن است. حباب‌ها وظیفه محفاظت از مدار داخلی و همچنین پخش نور را بر عهده دارند.

3_ سرپیچ: سرپیچ لامپ ال ای دی وظیفه اتصال مدار به برق شهری را برعهده دارد. جنس سرپیچ از نیکل است و معمولا سرپیچ بزرگ یا E40، سرپیچ معمولی یا E27 و سرپیچ سوکتی GU10 در لامپ‌ها کاربرد بیشتری دارند.

 آشنایی با اجزای لامپ ال ای دی
آشنایی با ساختار لامپ ال ای دی؛ لامپ ال ای دی چه اجزایی دارد؟

4_ چیپست یا چیپ COB یا SMD: چیپست یا چیپ وظیفه تبدیل انرژی به نور را برعهده دارد. در لامپ‌های ال ای دی بیشتر از SMD استفاده می‌شود.

5_ درایور LED یا برد الکترونیکی مدار: انتقال انرژی و توان به چیپست برعهده درایور ال ای دی است. چیپ LED یا COB با جریان مستقیم یا DC کار می‌کنند، اما جریان برق شهری AC یا سینوسی است.

وظیفه تبدیل برق سینوسی یا متناوب شهری AC به برق مستقیم یا DC بر عهده مدار درایور led driver است.

بزرگترین لامپ ال ای دی چند وات است؟ بالاترین وات در بین لامپ‌های ال ای دی موجود 150 وات است.

مقایسه لامپ led با لامپ رشته‌ای و کم مصرف cfl

لامپ LED از همه جهت‌ها لامپ شماره یک جهان است. نور لامپ ال ای دی مانند نور طبیعی روز است و فاقد نور فراءبنفش و مادون قرمز است. لامپ رشته‌ای و لامپ کم مصرف CFL به چشم‌ها آسیب وارد می‌کند.

لامپ‌های کم مصرف و رشته‌ای حاوی جیوه هستند، جیوه برای انسان و طبیعت بسیار خطرناک است. بخار جیوه باعث مسمومیت حتی مرگ انسان می‌شود. در مقابل لامپ ال ای دی هیچ خطری برای انسان و محیط زیست ندارد.

بر اساس مقاله بهداشت عمومی (NCBL) محصولات فلورسنت تا 12% بیماری‌های چشمی حاصل از امواج ماوراء‌بنفش را افزایش می‌دهد.

 

مقایسه لامپ led با لامپ رشته‌ای و کم مصرف cfl
مقایسه و بررسی لامپ led با لامپ رشته‌ای و کم مصرف cfl

طول عمر لامپ رشته‌ای 750 ساعت و لامپ کم مصرف 7 هزار ساعت است در حالی که لامپ ال ای دی 15,000 هزار ساعت عمر مفید دارند. لامپ LED حدود 2 تا 3 برابر لامپ کم مصرف و 20 برابر لامپ رشته‌ای عمر می‌کند.

لامپ ال ای دی به نسبت لامپ رشته‌ای 8 تا 10 برابر بازدهی دارد. لامپ فوق کم مصرف led به نسبت لامپ کم مصرف cfl حدود 8 برابر بازدهی دارد.

لامپ رشته‌ای 90% و لامپ کم مصرف 40 تا 60% و لامپ led تنها 10% انرژی را به شکل حرارت هدر می‌دهد.

لامپ ال ای دی 90% انرژی را تبدیل به نور می‌کند و حدود 70 تا 90% در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند. بازده نوری (لومن بر وات) لامپ ال ای دی 70 تا 120 و در لامپ کم مصرف 45 تا 75 لومن بر وات است.

بالاخره طول عمر لامپ ال ای دی 15، 25 یا 50 هزار ساعت است؟ برای پیدا کردن پاسخ این سوال مقاله طول عمر لامپ ال ای دی چقدر است؟ را بخوانید.

تفاوت لامپ و چراغ ال ای دی چیست؟

یکی از اصلی‌ترین تفاوت بین لامپ و چراغ ال ای دی نداشتن سرپیچ چراغ است. انواع لامپ به وسیله سرپیچ به منبع برق متصل می‌شوند اما چراغ‌ها به کمک دو رشته سیم به منبع انرژی متصل می‌شوند.

لامپ های led برعکس چراغ‌ها قابلیت نصب توکار ندارند، البته مدل هالوژنی نصب توکار دارد. و برای حذف سیم و عدم نصب آویز از سرپیچ‌های دیواری استفاده می‌کنیم.

در ادامه به معرفی برخی از چراغ‌‌های ال ای دی می‌پردازیم.

ریسه ال ای دی هم نه جزء چراغ‌ها و نه جزء لامپ‌های ال ای دی است.

خط تولید اتوماتیک لامپ ال ای دی سایروکس

در فیلم زیر مراحل تولید لامپ ال ای دی را مشاهده می‌کنید. این خط تمام اتوماتیک و رباتیک است.

این خط تمام اتوماتیک با کمترین میزان دخالت نیروی انسانی کار می‌کند. این خط تولید متعلق به سایروکس است. کیفیت اتفاقی نیست! بلکه حاصل پیشرفته‌ترین خط‌های سایروکس است. جالب است بدانید ما تولید کننده لامپ‌های دیگر برندهای معتبر هم هستیم.

لامپ ال ای دی چیست؟ LED لامپ شماره 1 جهان است

لامپ فوق کم مصرف led لامپ بی‌رقیب و شماره 1 جهان است. لامپ led با ویژگی‌های خاصی مثل صرفه‌جویی 70 تا 90% و تبدیل 90% انرژی به نور و توان نوری 70 تا 120 لومن بر وات یکی از بهترین انتخاب‌های مسکونی و تجاری است.

در این محتوا چیستی، کاربرد و مزایای لامپ led را خواندید. با تاریخچه و انواع لامپ ال ای دی از لحاظ ظاهری و چیپست آشنا شدید. سپس با رنگ نور و اجزای داخلی این لامپ فوق کم مصرف هم اطلاعاتی دریافت کردید. و همچنین تفاوت ال ای دی و لامپ کم مصرف و تفاوت چراغ لامپ را دانستید.

آیا باز هم سوالی راجع‌به لامپ ال ای دی چیست؟ در ذهن خود دارید؟ لطفا در بخش دیدگاه سوالات، نظرات و تجربیات استفاده از لامپ ال ای دی را برای سایروکس ارسال کنید.

تمامی گروه محصولی سایروکس دارای گارانتی برای تضمین کیفیت هستند. مدت زمان گارانتی کلیه لامپ‌های LED سایروکس، 12 ماه و کلیه ریسه و چراغ‌های LED سایروکس 24 ماه از زمان خرید است.

جهت خرید مستقیم لامپ از کارخانه سایروکس به صورت کلی و عمده با شماره 02188565788 تماس بگیرید. همچنین برای خرید تکی محصولات به صفحه نمایندگی سایروکس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.elementor-posts-container .elementor-post{ padding:12px !important; } .elementor-posts-container .elementor-post{ padding:12px !important; }